
Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 

422

Uses and Abuses of Professional Deontology 
A Case History of the Bucharest Journalists’ Trade Union - the ‘first instance 

court’ for Romanian journalists 

Marian PETCU 
University of Bucharest 

Keywords: history of journalism, journalism deontology, the Journalists’ Trade 
Union, self-regulation, honorary jury 

Abstract: The documents presented in this article have not been previously 
published and present the journalists’ self-regulation means – the honorary jury. 
The affiliation to a professional association gives one the right to hold accountable 
the person/persons guilty of disciplinary offences in violation of the association’s 
statute and of the profession’s norms. All documents make reference to the activity 
of the honorary jury of the Bucharest Journalists’ Trade Union and are part of a 
private collection – the Eugen Filotti Fund. 

E-mail: marian_petcu2003@yahoo.com

* 

Explanatory note 

There were numerous types of associations of Romanian journalists, but only
a few of them promoted regulations concerning access to the profession, rules of 
conduct, professional values, etc.  The first association was the Society of the Press 
(Bucharest, 1889), which also included in its structure the Press Trade Union. The 
General Association of the Press (Bucharest, 1913), the Union of Professional 
Journalists (1919) were only a few of the most representative ones. But the 
Bucharest Journalists’ Trade Union, an organization with European prestige, which 
– as the documents presented below show – included prestigious journalists but also
persons with uncertain professional status remained the most exclusive.

A few petitions without resolutions 
The series of documents starts with petitions that have no resolutions or other 
accompanying documents – they were either lost, or never existed.  It is possible 
that some of the facts reported were not considered so serious by BJTU1 as to 
justify a recording, hearings with witnesses, etc.  For instance, on August 12, 1914, 
Zamfir C. Arbure2 addresses “The Chairman of the Press Trade Union” concerning 
the existence of an honorary jury that would analyze the complaint of Russian 

1 Abbreviations used throughout the text: BJTU – Bucharest Journalists’ Trade Union; GAP 
– General Association of the Press; UPJ – Union of Professional Journalists; GARP – The
General Association of the Romanian Press
2 Zamfir Arbore (1848-1933), Romanian journalist and writer.



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 423

journalist Wictoroff Toporkoff, a political correspondent of the Riecci newspaper in 
Petersburg.  He had been expelled from Romania on July 29, on which occasion he 
was insulted by newspaper Universul (no. 209) with the epiteth “Bulgarian spy”. 
Arbure presented all the documents necessary to prove “my client’s’ honour”.1 

In the next case, the Committee discusses in the sessions on May 22 and 
May 29, 1920, George Caliga’s complaint, without making a decision, as the Trade 
Union’s Secretary C. Demetrescu’s notes reveal: “After the reception of some 
anonymous letters addressed to the management of the newspapers Minerva and 
Seara – with which I collaborated – supported by a calumnious statement of an 
alleged journalist, Mr. G. Filip, the acting administrator of these newspapers, laid 
me off, without conducting any other investigations. As Mr. G. Cantacuzino, the 
owner of these papers did not want to listen to my explanations either, and 
consequently confirmed this calumny through his approval of the dismissal, I kindly 
ask you […] to immediately convene the extraordinary general assembly to judge 
the incident and give due justice to whom deserves it.”2 

Here is another unsolved petition. Matei Georghiu, editor of Adevărul 
complains to the BJTU Chairman on November 30, 1923 that he went to the 
editorial office of newspaper Argus “to settle some telegram accounts, but the then 
editorial secretary of this newspaper refused to acknowledge the payments made. 
Outraged by such an attitude” he told the secretary (Kogler) that he was finished 
talking to him. The host asked the guest to leave. Moreover, “discontent with the 
bare use of these words, he flies at me and taking me by my arm he throws me out. I 
forced him back and after the newspaper’s administrator, Mr. Valentin, and others 
interfered, I waited for the Director, Mr. Pauker to come as he promised he would 
interfere and solve the secretary’s impertinence […] something that has not 
happened until this very day, although I showed much, too much patience. So as not 
to be forced to take the matter in my own hands, I kindly ask you to call for an 
investigation of the case, following the appropriate procedures.”3 The document 
was discussed in the Committee’s December 4, 1923 session, but the case file does 
not include details. 

“I am starving!” warned Constantin I. Apostolescu (who resided in 
Bucharest, at 15 Puţu cu apă rece St.) in his complaint addressed to the BJTU 
Chairman on November 5, 1923. In June 1922 he obtained a hiring promise from 
Sever Bocu, the director of the new daily România. For this purpose he had been 
recommended by Mih. Popovici. He was to be hired as of September 15 the latest; 
he had no doubt about this, given that both Bocu and Popovici were serious 
members of Parliament. As the employment process was not being finalized, on 
November 2, he discussed with Sever Bocu, but Bocu told him that he could not 
employ him. “As a result – writes the petitioner – I am today as I was yesterday, as 
I have for the past year – unemployed […] I find myself threatened by starvation 
and indigence together with my family whose sole support I am… I am starving 
because as everything has a limit, the last refuge, the help is closed for me […] The 
                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 188. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 189. 
3 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 158. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 424

Trade Union – through the committee and through the support of the members who 
know that I am not reluctant to work, on the contrary – most kindly granted me due 
help, and the people who also helped me meet my needs would of course be 
inclined now to doubt the peculiar result caused by the inhumane violation of a 
commitment that I strove to fulfil […] The Trade Union’s role is not limited to 
providing financial aid, but it consists first and foremost in safeguarding its 
members’ rights and making those prevail, in defending their dignity and life […] I 
request either that the commitment made on the date included in this account be 
kept or that I be offered the severance pay usually granted to employees who are not 
given formal notice of discharge – although the financial loss caused to me greatly 
exceeds compulsory compensation.”1 There is no resolution included in the 
document, but only highlights of the excerpt in which the petitioner says he 
received due help from the Trade Union.2 

      
The dispute between C. C. Bacalbaşa and Anton Camburopol 
On April 11, 1922, the honorary jury meets, with Ion Minulescu as an alternate 
member instead of C. Bacalbaşa, who filled a complaint against Camburopol. 
Hearings take place, followed by a break during which the accused presents a 
written statement showing that he did not question his colleague’s  honourableness, 
which he regretted. In fact, Bacalbaşa was a member of the commission drafting the 
somewhat questionable rent law. The jury decided to punish the perpetrator by 
admonition (seven votes for) while two votes supported his suspension from the 
position of BJTU member (S. Pauker and C. Demetrescu sign).3 
 
Bartolomeu Cecropide versus Dacia 
Lieutenant colonel St. Zăvoianu, the director of newspaper Dacia addresses the 
BJTU board on May 21, 1922, in a four-page memorandum which we summarize. 
In 1921, at the Trade Union’s proposal, Zăvoianu organized arbitration for the 
solution of a dispute between B. Cecropide – who had been recently laid off – and 
newspaper Dacia (where the officer was acting administrator). But Dacia’s 
managing board did not agree with the arbitration and chose to go to trial. However, 
the appointed arbiters decided to try the case and sentenced newspaper Dacia to pay 
Cecropide his three months salary. Moreover, the General Association of the Press 
that had also been notified, asked Zăvoianu to compensate Cecropide from his very 
salary. Moreover, GAP expels the colonel without a hearing for not having carried 
out the compensation decision (GAP assumed the decision of the BJTU arbitration). 
Or, so that the situation be made right, Zăvoianu calls for the appointment of an 
honorary jury made up “from a delegate of the BJTU, a newspaper director I 
appoint and a member of the Court of Appeals or Cassation, to investigate my role 
in the entire matter and especially if by not paying the amount requested by the 

                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 157. 
2 C.I. Apostolescu had worked as editorial secretary of Cluj newspaper Înfrăţirea (1921) 
then of Universul, and was hoping to work for România. 
3 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 173. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 425

arbitration decision from my own salary instead of newspaper Dacia – whose 
trustee I was – I became guilty of breaking a contract, and therefore a promise.”1 
We found eight documents in the case file. 
 
1.  A “mandate for the arbiters of the dispute with Mr. Cecropide” which shows that 

“in the judgment of the dispute the standard commitment contract between 
directors and journalists is not considered valid, in abeyance (? n.n.) from the start 
due to its (violation) observation by the journalists themselves and to the 
disappearance of the Union of Professional Journalists”.2 Although he personally 
agreed to pay three salaries as severance pay to the laid off journalist, his 
superiors did not agree, Zăvoianu states. 

2.  An official letter signed by C. Demetrescu on behalf of BJTU, through which 
Zăvoianu was informed that the arbiters held the contract between Dacia and 
Cecropide (signed in September 1920) to be valid and that the newspaper’s 
administration had accepted the agreement with UPJ concerning the notice time 
limit. Consequently, the contract gave him the right to receive a salary for three 
months, during which time he would work – he would be at Dacia’s 
management’s command.3  

3.  A written record by GARP which shows that three journalists from Dacia were 
heard. They confirmed that Cecropide was hired on September 17, 1920; 
consequently he had a right to notice.  

4.  The official letter signed by C. Costaforu, the GARP Chairman (on November 
14, 1920) informing Zăvoianu that the members of the Committee were not 
willing to resume the investigation of the conflict and suggesting that the matter 
be taken to court. 

5.  An official letter by BJTU (from April 9, 1921) reminding Zăvoianu as director 
and acting administrator of Dacia that he was due to pay 9.000 lei to B. 
Cecropide. 

6.  An official letter by GARP from June 13, 1921, inviting Zăvoianu to come 
before the GARP Committee to explain why he did not carry out the decision of 
the arbitration commission. 

7.  An official letter by GARP, from July 8, 1921, summoning again the colonel to 
enforce the arbitration decision. 

8. The letter sent by GARP to Zăvoianu, informing him about the decision of the 
Committee from September 23, 1921, stating that he had violated Article 8 of the 
Statutes, for which reason his GARP membership was terminated, and about his 
right to appeal the decision at the general meeting. 

Unfortunately, there are no available details concerning the solution of this case. 
 
Pamfil Şeicaru versus Viitorul 
On December 22, 1922, Pamfil Şeicaru filed a complaint with BJTU requesting the 
adjudication of the fact that newspaper Viitorul (in the same day edition) accused 
                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 163. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 164. 
3 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 165. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 426

him – through innuendo – “that I tried to blackmail Mr. C. Banu, the Minister of 
Arts”. Since the jury could not meet, on February 23, 1923 he supplements his 
request and proposes that the reparation be made after the annual general meeting. 
As a result, on March 7, 1923, the jury adjudicated “the dispute and determined that 
the accusation was groundless, having resulted from misinformation”.1 
 
Virgiliu St. Iosif versus newspaper Carpaţii 
On March 8, 1924, the BJTU Chairman is asked to convene the honorary jury by a 
colleague – Virgiliu St. Iosif, the director of the newspaper Gazeta Transilvaniei. 
Moreover, he requests that Al. Tisescu, the director of the newspaper Carpaţii 
(Braşov) and N. Karnabat, the editor of the same newspaper, both members of the 
BJTU be called before the jury.2 

What had happened? The newspaper Carpaţii (in issue 221, March 1924) 
had published the article “The attitude of the blackmailers from Gazeta 
Transilvaniei,” considered by the petitioner a “defamatory text, affecting my 
prestige, honesty and honour”.3 

Indeed, in the newspaper charged4, Gazeta Transilvaniei’s editorial office is 
accused of having started a campaign against the cinema theatre functioning in the 
building of the National Theatre in the locality, for the reason that an obscene film 
was screened. An investigation was started, proving that such a film had been 
shown at the restaurant “La Cerbu”, whose owners were sanctioned. Although they 
know the truth, the journalists from Gazeta…“are making pressures on the 
administration of the cinema theatre from the National Theatre, they are urging the 
public to boycott this cinema theatre. Given that the administration of the cinema 
theatre […] did not react to these manipulations, the blackmailers moved from 
pressures to making this cinema theatre’s administration responsible for a deed 
committed by someone else, in another premises”. 

Here is what was printed in Gazeta Transilvaniei5: “The pornographic film 
from Braşov. The press charlatans. The so called liberal – or whatever it is called – 
newspaper defends its owner, the tenant of the National Theatre. It is its right, for it 
receives from him a 10.000 lei monthly subsidy. But the fallacies it publishes 
believing that it can mislead the public opinion, fallacies verge on roguery and 
blackmail. We will not lower ourselves to having a discussion with this filthy 
lampoon […] showing that the film was shown at the theatre and subsequently at 
the above mentioned place.” 

The scandal escalates.  The newspaper Viitorul publishes the article “From 
the file of Ardeal nationalists”6 according to which “a recent issue of Gazeta 
Transilvaniei included an article about ‘the Saxon events’ in which the author asks 
the Saxons’ support against Romanian nationalist policy. We are asking if the 

                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 155. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 126. 
3 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 126. 
4 Carpaţii, Year IV, no. 221, Braşov, Friday, March 7, 1924, p. 2. 
5 Gazeta Transilvaniei, Year LXXXVII, no. 25, Braşov, Friday, March 7, 1924, p. 4. 
6 Viitorul, Year 17, no. 4,829, Saturday, April 12, 1924, p. 3. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 427

initials ‘v.b.’ – with which this sinister article is signed – hide Mr. Victor Branişte. 
In this case it would be good to also be informed about certain receipts, found in the 
Budapest archives, indicative of the past activity of the today nationalist, receipts 
signed in full name.” 

This case file included various documents. Among them, a certified copy of 
a receipt through which Valeriu Branişte receives on behalf of the Gazeta 
Transilvaniei’s administration 3,000 lei (three thousand lei) from Mişu Fotino, the 
director of the city theatre (funded by Club Înfrăţirea), amount representing “the tax 
for advertisements published between December 20, 1920 and January 20, 1921.”1 

The meeting of the honorary jury takes place on April 19 and is attended by 
the two persons involved. But there is no quorum of the jury, so a new meeting will 
be necessary. However, Al. Tisescu assumes full responsibility for the article in 
question, Karnabat being innocent. Hearings are organized, but a new date is set for 
the delivery of a decision.2 

On April 25, 1924, Virgiliu St. Iosif sends a new memorandum to the BJTU 
Chairman, showing that Al. Tisescu launched the accusation of blackmail that 
Gazeta Transilvaniei had presumably used against Club Înfrăţirea from Braşov, but 
brings evidence that the Club received money from the named publication as 
payment for advertising.  

The case file is filled with memoranda, notes, and explanations.  
In the end, the jury decides “to enforce in Mr. Al. Tisescu’s case the first 

degree of punishment stipulated by Article – of the Statutes, i.e. an admonition.3 
 
The case Daşcovici versus Universul 
N. Daşcovici4 will also address the BJTU Chairman, on June 5, 1925, after 
returning from a trip to Czechoslovakia, that several journalists had made. 

He complains that in an article published in Universul he was described as 
“a publicist with paid opinions who would compromise the Romanian press in 
Prague.” Since a week after, the administration of newspaper Universul had not yet 
published a text “to restore the truth,” based on Article 32 in the Statute, Daşcovici 
asks that the honorary jury be convened and Stelian Popescu, the newspaper’s 
director be summoned “to prove his statement in the mentioned article and the 
calumnious conclusion resulting from it for my entire career as a publicist.”5 For 
this reason, the honorary jury is convened on June 8, at 9:00 pm. 

What had happened? On May 27, 1925, an unsigned article was published 
on the first page of newspaper Universul, with the headline “More modesty would 
not hurt,” and the subheading “Respect for the restoration of historical truth” 
indicating that Daşcovici received 10.000 lei from the mayor of Constanţa to write 
favourable articles (more concretely, articles supporting the idea that Constanţa 

                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 131. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 148. 
3 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 151. 
4 Nicolae Daşcovici (1888-1969, Bucharest), was a jurist, historian and publicist, a member 
of the Romanian Academy 
5 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 96. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 428

should not become a port). According to the cited journalist – Th. Andreescu-Rigo 
– the paid articles were printed in newspaper Dacia (issues no. 171, 183, 200) and 
in Argus (issue no. 179). “The same Mr. Daşcovici is representing today the 
Romanian press in Prague!” the Universul editors marvelled. 

On June 6, 1925, Stelian Popescu answers the BJTU Chairman asking him 
to postpone the judgment because he had to go to Ploieşti to a public meeting. On 
June 9, the honorary jury made up of C. Demetrescu, chairman, I. Nădejde, M. 
Mora, R. Anastasiu, R. Seişeanu, Barbu Voinescu, N. Georgescu, Eugen Filotti and 
Em. Ciuceanu convenes where to interrogate the two – Daşcovici and Popescu. The 
director of Universul proves that the incriminated article reproduced information 
from a leaflet published by Andreescu-Rigo, says that he agreed to the publication 
of the text, that he knows the author but that he will only reveal the name in court. 
Why has Daşcovici not exculpated himself yet? Popescu asks. Daşcovici says that 
“he cannot accept the publication of attacks against a fellow member of the Trade 
Union without accepting at the same time to support the same accusations and to 
answer for them before the jury. As to the leaflet, he says that he neither has it nor 
does he believe that it deserves an answer. Other reasons follow – Popescu 
“challenges the jury’s and any person’s right to pass an opinion, because that would 
equate to the jury censoring the newspapers […] as a newspaper director, he does 
not accept to be judged by the jury and he does not assume responsibility for the 
article.” He does not say the name of the author; he only says that the author is not a 
BJTU member. The jury decides the removal of the director of Universul from the 
case “while Mr. N. Daşcovici can seek satisfaction as he sees fit”.1 It is important to 
remember that at the time, N. Daşcovici was a professor and BJTU Vice President.  
 
The Corneliu Moldovanu – Pamfil Şeicaru case 
On October 24, 1925, Corneliu Moldovanu, a BJTU member, General Director of 
theatres and director of the National Theatre in Bucharest addressed C. Demetrescu, 
the Trade Union’s Chairman, asking him to convene the Honorary Council “to give 
me due satisfaction against Mr. Pamfil Şeicaru who is accusing me of dishonesty in 
newspaper Cuvântul (issues no. 286, 289 and 290 here enclosed).” And he enclosed 
copies of three newspapers.2 

The October 18, 1925 issue of Cuvântul had carried on page 2 a lengthy 
article signed by Pamfil Şeicaru – “The shamelessness from the National Theatre – 
Master Manole by V. Eftimiu” in which he stated that “Master Manole” ballad “was 
waiting for a great poet, capable of detaching the metaphysical meaning of symbols 
from the primitive creation […] instead of the great poet, a shameless Balkan tramp 
came to replace mystical ideas with pickpocket tricks, poetry with monotonous 
tittle-tattle; Victor Eftimiu spit on ‘Master Manole’s legend’ with the bovine 
support of the ‘National Theatre’ administration. Obviously, the support did not 
stop at providing an asylum for a masquerade, but offered a 2,000,000 lei 
contribution (you are reading this right: two million lei) in order to facilitate a 
desecration. A surrogate of theatre understanding – the performance – has finally 
                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 113. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 113. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 429

started to catch ground in Corneliu Moldovanu’s nut.” What follows – a lampoon-
style explanation concerning the failure of the staging and a verdict – “Victor 
Eftimiu is moving between pinch and shamelessness”.1 

Pamfil Şeicaru had published in the October 22 issue of the newspaper, on 
page two, under the column “Bloc-notes” a lengthy article under the headline “The 
metics’ reign”2 in which Corneliu Moldovanu “if from a literary point of view was a 
nullity” had proved to be a good administrator of the theatre until one day when “he 
abandoned the principles of honest saving and placed the bag of the National 
Theatre at the disposal of the Balkan tramp named Victor Eftimiu. No norm, no 
measure, no decency; the bills of the suppliers were swelling like doughnuts in a hot 
oil cauldron (the 20% commission had to be easy to cash), the merchandises were 
multiplying in a scandalous wastage, and the kind steward named Corneliu 
Moldovanu had lost his mind.” Şeicaru was furious not only because of the funding 
wastage, but rather because Eftimiu, “a former shop boy at the grocery store”3 had 
ended up staging plays at the national theatre, while other valuable directors have 
been ignored. 

Three texts are included in the October 23, 1925 issue, on page two, in the 
“Bloc-notes” column.  1. “Moron Cornel”, in which Şeicaru accuses the director of 
the theatres of theft, using the terms: “… here is an acceptable reaction.  The man 
with a rotten nut-like head went to court. For me, this is an irrefutable success, for 
he will have to present the bills for the merchandises […] Corneliu, Iacobescu is 
right, you are unbelievably stupid.” 2. “Seeking: Seeking toothpaste able to reduce 
bad breath and willing to pay any price. The offers will be sent to Mr. CORNELIU 
MOLDOVANU, the Director of…” 3. “Lost: lost old, beaten ram. Mr. Corneliu 
Moldovanu was seen tied to the column of the National Theatre, with a handful of 
half chewed straws in his mouth. The fortune teller receives a free volume of the 
poems of the above mentioned patient.”4 

The honorary jury is convened on October 27, at 9 pm, and Şeicaru is also 
officially invited at the same time.5 At the set date, Pamfil Şeicaru makes a 
statement before the members of the jury, saying that the appeal to this professional 
institution is illegitimate – “it would be right to appeal to the honorary jury if a 
matter of professional honour was at stake, an unjust judgment of his journalistic 
activity; however, this was not a matter related to the probity of journalist Corneliu 
Moldovanu, who, as a matter of fact has not been working for the press for three 
years, but rather one concerning the public money waste. Therefore, this is an 
evaluation of a public servant, since for any human mind a director of the National 
Theatre is a public servant and not a journalist. If the title and the capacity of 
journalist did not part with Mr. Corneliu Moldovanu’s person the day he stopped 
working for a newspaper, they undoubtedly parted with him the moment the decree 

                                                 
1 Cuvântul, Year II, no. 286, Sunday, October 18, 1925, p. 2. 
2 Metic – name given in Athens to strangers coming living in the city (the explanation of the 
article’s author) 
3 Cuvântul, Year II, no. 289, Thursday, October 22, 1925, p. 2. 
4 Cuvântul, Year II, no. 290, Friday, October 23, 1925, p. 2. 
5 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 117. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 430

appointing him Director of the National Theatre was signed. I am surprised that 
[…] he was not able to make this otherwise very simple distinction. Since this 
concerns the activity of a public servant, how could the BJTU’s jury analyze the 
real documents, not only a few receipts or a few papers perhaps prepared for this 
very purpose? What are BJTU’s jurisdiction and means of investigation? […] So, 
we suggest Mr. Corneliu Moldovanu the most appropriate path for his public 
servant capacity – an investigation, obviously conducted by the Ministry […] 
Considering that the circumvention of the court – the only one that has investigative 
powers – and the appeal to a solely professional honorary jury are sufficient proof 
of the lack of seriousness of Mr. Corneliu Moldovan’s complaint, I ask the jury to 
decline its jurisdiction. P. Şeicaru”.1 

During the hearings, Moldovanu says he has no personal grudge against 
Şeicaru – “I have to take care of my own name, which I have kept as unstained as 
possible” and that he does not understand why Şeicaru published the following 
passage “how many extra crayons for Mr. Corneliu from the two millions of lei?” In 
his turn, Şeicaru stated that although he did not have evidence, it was known that 
“taking a percentage from the money is common practice” (a commission for the 
chairman of an institution – n.n.)  

The written record of the meeting indicates that Şeicaru stated “no, I 
definitely did not question Mr. Corneliu Moldovanu’s respectability”, which 
determined BJTU’s Chairman to conclude that “we are in favour of a conciliatory 
solution” and given that Şeicaru claims that through no article did he intend to 
affect Moldovanu’s personal honour, the jury “unanimously considers the incident 
closed” and the members’ signatures follow.2 

 
Pamfil Şeicaru versus Octavian Goga 
On March 24, 1926, Pamfil Şeicaru registers a complaint with BJTU, under 
registration number 125. As a member of the Trade Union’s committee, he was 
authorized by the BJTU Chairman (Barbu Voinescu) “to represent you at the 
banquet organized by SRW3 in honour of Mr. Lapedatu, the Minister of Arts, and to 
thank him on behalf of the committee for the financial aid given to the Trade Union. 
I carried out my duty, emphasizing in my remarks the situation of the press that, 
through its very destiny, it does not fall within the preoccupations of the Ministry of 
Arts. Being a permanent control, an active criticism force, the press cannot have 
any direct connection of interests with the Ministry. At the same time I painted an 
accurate image of the situation of the Romanian press in the new lands, citing the 
following statistics: in Ardeal, there are 2 Romanian dailies (Patria in Cluj and 
Tribuna Nouă in Arad) and 26 dailies of minorities; 33 Romanian weeklies and 42 
weeklies of the minorities (;) 3 Romanian biweeklies and 8 of the minorities; 2 
Romanian newspapers published three times a week and 2 of the minorities; no 
Romanian newspaper published four times a week and 2 of the minorities. In 
Bucovina, there is one Romanian daily (Glasul Bucovinei) and 5 of the minorities; 
                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 122. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 123. 
3 The Society of Romanian Writers 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 431

no Romanian weekly and 5 of the minorities; also, there is one newspaper of the 
minorities published three times a week. And in Bessarabia, there is no Romanian 
daily, but there are 7 dailies of the minorities. I concluded my compulsory remarks 
with the words you asked me to say (despite my objections) – ‘I subject to your 
Romanian attention this discouraging situation, summarized in the discouraging 
accuracy of the figures presented.’ I indignantly read in the magazine Ţara noastră 
(Year VII, No. 12) whose Director is Mr. Octavian Goga – a member of the 
journalists’ Trade Union – a note in which the mission you entrusted me with, that 
of representing the committee is presented as blandishments, saying that in order to 
get rid of the barking of the ‘dogs’, Mr. Al Lapedatu shut their mouths with a small 
bone. The controversialists from Cuvântul ‘obtained the subsidy they were 
hunting’. The blackmail accusation is clear, for which reason, Mr. President, I ask 
you to convene the Trade Union’s honorary jury, summon Mr. Octavian Goga, the 
Director of the magazine Ţara Noastră and a Trade Union member, and call Mr. Al. 
Lapedatu and all those who attended the SRW’s dinner as witnesses. Given that the 
prestige of a Trade Union member is questioned, I request that the honorary jury be 
immediately convened. I enclose the calumniatory issue of Ţara Noastră. …” 
Signed P. Şeicaru.1 

Indeed, an unsigned article is published on pages 390–391 of issue no. 12, 
from March 12, 1926 of Ţara noastră under the headline “Curses and incense”, 
from which we cite: “A few months, almost a year ago, the killing lampoon-writers 
paid by newspaper Cuvântul had started an aggressive campaign – for all the 
campaigns carried by Cuvântul are aggressive – against Mr. Al. Lapedatu, the 
current – soon to be the former – Minister of Religious Affairs and Arts. […] No 
phrase seemed too harsh to these fearsome censors of our public life in stigmatizing 
Mr. Lapedatu’s ‘disastruous activity’ for culture and Church. In particular Mr. 
Pamfil Popescu (Şeicaru) foamed at the mouth everytime he mentioned “the ash 
man”, “the no good man at the Ministry of Religious Affairs”, “the narrow-minded 
and intolerant head” of the mentioned minister […] Slowly, Cuvântul’s attacks 
attenuated. They became rarer. Mr. Popescu Şeicaru (Pamfil)’s pugnacity had 
obviously regrettably abated… That is until the past days, when a group of writers 
and artists thought about offering Mr. Al. Lapedatu […] a sort of goodbye banquet. 
Well, who do you believe was the first to eulogize – this time verbally – “the 
beneficent activity” of the “superior insight”, “of the cultural policy” of the same 
minister, whom the phalanx of literati from Cuvântul had so furiously attacked? 
Who else but Mr. Pamfil Şeicaru (Popescu), the author of the past swearings? We 
admit, the case is not very interesting. It is not the first time when the delicate word 
masters come to heartily lick where they disdainfully spit.  We tried this experience 
on our own skin. After being servilely flattered, one day, we suddenly found 
ourselves aggressively insulted. So a generous man, made wealthy by the war, who 
had unjustly been involved in military policy, who could afford the luxury of 
paying well for these insults had appeared. It seems that Mr. Al. Lapedatu acted this 
way. In order to get rid of the barking of the ‘dogs’, he shut their mouths with a 
little bone. The controversialists from Cuvântul obtained the subsidy they were 
                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, pages 79–81. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 432

hunting… This is a practical procedure, which we understand. However, we will 
not adopt it. We do not give anything, Mr. Pamfil Popescu Şeicaru! Nothing, you 
undersrand me, nothing…”  

Şeicaru’s complaint includes the following resolution: “Mr. Şeicaru’s 
complaint will be presented to Mr. Octavian Goga and the honorary jury will be 
convened”1 (illegible signature), but without including the date the jury would be 
convened. There are no details available about the developments in this case. 
 
A journalist was hustled… 
G.A. Mitache, another journalist who had previously had problems sent a complaint 
to the BJTU Chairman on October 5, 1926. While doing research for an article at 
the Ministry of Education (on Saturday, October 2), he was accosted by Ilie 
Purcaru, the Director General of the Directorate for Vocational Education with the 
phrase “you who write slanderous statements about the officials of this ministry, get 
out immediately!” The petitioner replied to him that he did not have the authority to 
take him out of the ministry’s building, but the quarrelsome director asked the 
guard and the two doormen to throw him out. And this happened involving a certain 
degree of brutality. “If following this incident no intervention is made with Mr. 
Purcaru’s superiours, this might create an unfortunate precedent for the journalists’ 
professional category […]”2 stated Mitache and called for the intervention of the 
Trade Union. 

Well, the journalists’ leaders brought the two face to face, explanations 
were given and regrets were presented, all ending with a simple announcement 
published in the press announcing that the incident “was settled”. 
 
The B. Cecropide – Ion Popescu quarrel 
B. Cecropide informs Pamfil Şeicaru, the BJTU Chairman, through letter no. 91 
from February 22, 1927 that “Mr. Ion Popescu, a member of the Journalists’ Trade 
Union threatened me through various colleagues that he would slap me” and asks 
the Chairman to evaluate “if Popescu should be sent before the honorary jury”. 
Moreover, Cecropide says, “the threatening phrasing used by Mr. Ion Popescu is 
directed against me in my capacity of member of the Trade Union. And 
consequently, to a certain degree, it is directed against the entire Committee.”3 

The honorary jury convened on February 24, 1927, in the Union’s Palace 
building and I. Popescu was summoned. The surprise – on judgment day, Ion 
Popescu filled a petition showing that he did not make any threats, that “my facts, 
or rather, my words, were wrongfully and erroneously reported to Mr. Cecropide. I 
deeply regret that he could believe I am capable of such actions, although in my 18 
years of journalistic activity I did not have such incidents with anyone.” Şeicaru can 
only draft the resolution – “we consider the incident inexistent and the committee 
moves to the agenda…”4 

                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 79. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 82. 
3 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 55. 
4 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 56. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 433

A missing letter… 
On June 29, 1927, Remus C. Dragomirescu, the Trade Union’s treasurer writes to 
the BJTU Chairman “Tuesday, June 28, this year, after I parted with you, I went to 
the headquarters of the Trade Union where I found accountant N. Popovici and 
according to your order, I called for the committee to be convened on Friday, July 1 
at 7:30 pm, and according yo your personal indications, I included the Matei 
Gheorghiu case on the agenda.” 

Afterwards, the petitioner went home, where, at 8:30 pm came Matei 
Gheorghiu “who on an unusual tone requested that I accompany him to the 
headquarterd of the Trade Union to give him the notifications received by the Trade 
Union which would be discussed by the committee on July 1. I answered […] that 
the documents were to be examined by the committee […] As a result of this 
answer, Matei Gheorghiu thought it necessary to be aggressive and insulting. Faced 
with this attitude I told him that in my own home I was a simple individual and I 
invited him to leave my domicile. My answer was PROMPT. He cursed my mother 
and he vulgarly cursed me in front of my wife, child and a seamstress that was 
working with my wife in the courtyard. Mr. President, I ask you to immediately 
convene the committee and also the honorary jury […] and you must know that I 
cannot stand such an insult which is also directed against you and the entire 
committee. I also enclose […] an original insulting letter by Matei Gheorghiu in 
which he threats to sue old Moşescu, our clerk. I request that this be handled 
immediately as any delay would damage the prestige of the Trade Union which, 
liberating itself from debts and other bad habits, has a beautiful role to play in 
ousting so many profiteers and daring so called journalists from the press. The 
Trade Union’s treasurer”1 (signature). 

Indeed, on June 24, Gheorghiu had sent Moşescu a note (enclosed to the 
complaint) including the text “I am holding you responsible for the envelope that 
was sent to me and which you did not give me. If by tomorrow, Saturday, you do 
not give it to me, I will sue you” (signature). 

Faced with this evidence, Şeicaru “immediately” convenes both the 
committee and the honorary jury on Friday evening, at 9 pm, inviting Mr. 
Gheorghiu to the meeting. 

On July 6, 1927, Georghiu, the very “aggressor” requests that the case be 
analyzed. Of course, the versions of the participants in the incident were different. 
In petition no. 187 from July 6, Gheorghiu states that Dragomirescu refused (the 
episode in the courtyard) to give him the envelope because he is an “apaş”2 (a 
blackmailer), moreover, “in a beastly manner he put his hands on my chest; he 
grabbed me by the lapels, which snapped, and he pushed me towards the gate. Of 
course, I opposed this unprecedented infamy between the members of our 
profession with all my strength; however, will all my irritation – natural for a 
person who sees itself thus mistreated – I note that I did not kick him with the cane 
I had in my hand, but I rather left the aggressor to take it from me, limiting myself 
                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 58. 
2 “Apaş” – a pejorative name for journalists that blackmailed, defrauded various persons, 
used in the interwar period. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 434

to addressing him a few appropriate epithets: idiot Bulgarian, butcher, beast. Mr. 
President, please be so kind as to call Mr. Remus Dragomirescu, to account for the 
abuse of office he committed holding a letter of mine for 16 days and for the serious 
insult he addressed me, or to prove his statement that…”1 

Apparently this time no decisions were made – the document does not 
include a resolution and the eight copies of certificates, petitions, etc. were retained 
in the case file (usually they were removed by the members of the jury); among the 
documents there is also the (empty) envelope sent by the Minister of Agriculture to 
Gheorghiu at the headquarters of the BJTU (however, other documents indicate that 
a session had been organized on October 15).  

On February 22, 1928, Matei Gheorghiu’s request is registered with the 
BJTU, under registration number 83. In it, the editor of Aurora states: “Mr. 
President, I notified you in due time about the shocking behaviour of Mr. Remus 
Dragomirescu, the Trade Union’s treasurer who, in June 1927, after abusively 
holding back an anvelope with some official letters that belonged to me, and sent to 
the Trade Union’s headquarters on my name, insulted me when I went to his home 
to ask for them after being promised to have them handed for an entire month. Last 
year on October 15, you convened the honorary jury. As the reunion did not take 
place, you apparently abandoned my complaint. Since a man’s honour is at stake, 
please be so kind as to convene it again to analyze the incident, for I see no reason 
for it to be buried, especially after the inciter – unaware of the seriousness of his 
action – convened the committee himself to judge ‘the Matei Gheorghiu case’. I 
believe you will not fail to consider my complaint to such an extent that you force 
me to demand the satisfaction I was reluctant to demand initially. Very 
respectfully…” The document includes three resolutions: one asking the committee 
to notify the honorary jury (February 23, 1928); a second one “March 6, 1928. The 
jury is to convene on Thursday, March 15, 1928, at 7 pm. The parties will be 
summoned”; and finally “the March 15 meeting – As the parties provided 
explanations, the case was closed. In the case file.”2 The first and third resolutions 
are signed by Pamfil Şeicaru in his capacity of Chairman.  

Gheorghiu attached to his petition a copy of the request registered under 
number 32812 on March 1927, addressed to the Ministry of Properties, in which he 
announced that he wanted a monthly magazine – Fish breeding – for which reason 
he requested “a list of the addresses of all hunters, fish scaling workers, wholesale 
fishmongers and retailers and of fishermen cooperatives.”3  
 
The Hârsu case – Cronica politică 
The Parlamentul magazine’s director, G. Hârsu is brought to the attention of BJTU, 
being registered under no. 133, on March 20, 1929. Hârsu indicates that a text 
printed in the Cronica politică şi parlamentară, Year 1, issue no. 2, causes him 
moral damages – “it affects my honour, please kindly subject this issue to the BJTU 
honorary jury for analysis and issue of sanctions. I propose that I, Mr. Ion Totu and 
                                                 
1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 59. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 51. 
3 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 33, page 52. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 

435

V. Bârcă be heard, the editors of the mentioned magazine, both members of the
Trade Union, and Mr. V. Ionescu-Vion, a member of the Trade Union and the
President of ‘The Union of Professional Journalists’, who can attest that I indeed
had a debt to the Trade Union resulted from a business but which I fully paid before
the deadline established by the Trade Union’s committee…” Upon request, I
enclosed two excerpts from the newspapers – a text through which the Parlamentul
(Year III, issue no. 7) journalists elegantly praise the appearance of Cronica politică
şi parlamentară magazine (although Cronica approached a list of topics that they
also covered), and an article from Cronica…: “misfortune is a poor counsellor, the
weapon of the week. The Director of magazine Parlamentul turned out to be
bothered by the appearance of our magazine. We do not know the reasons, but we
suspect which they are. Consequently, he insisted on acting in a perfidious manner,
announcing that two of our magazine’s editors are also editors of Viitorul, which
means that our magazine is Liberal. If it were, we would say this loud and clear, for
we find nothing dishonourable in this – in being a Liberal magazine – on the
contrary. But Cronica does not support any political party and the readers could see
this clearly in this magazine’s last issue; the current issue gives the very same
impression we believe.  However, we thought that something else might constitute a
moral impediment for the editors of a magazine or of a newspaper. This being the
case, we would have expected the director of magazine Parlamentul to find stains
in the discussion of our professional honesty, or conflicts with the press associations
due to money-related issues. Such a situation would have been truly embarrassing.”

On G. Hârsu’s complaint there is a resolution with an indecipherable 
signature dating from March 19, 1929: “following the account provided by I. Totu 
that he did not intend to question my honour, I accepted the Trade Union’s advice 
not to bring the matter in the attention of the jury’s plenum.” The signatory’s 
identity is easy to guess – G. Hârsu. Thus ended the conflict between the two 
publications.  

Mihai Burillianu versus Pamfil Şeicaru 
Enclosed in the BJTU case file, at page 50, there is a copy of newspaper Ordinea, 
Year II, issue no. 148, from Tuesday June 11, 1929. On page 4, we find “An 
application to the Bucharest Journalists’ Trade Union” signed by Mihail Burilianu, 
Director of newspaper Ordinea. The text is a notification addressed to Al. Mavrodi, 
the BJTU Chairman, concerning Popescu Pamfil, called Şeicaru, who has 
presumably infiltrated the BJTU and who “is dishonouring with his articles and 
habits […]”. The text’s author denounces Pamfil Şeicaru who had contracted a loan 
from banker Bercovici “with the intention of never giving the money back”. The 
case was tried and the prosecutor “forever sealed this individual who does not 
deserve to be a member of the Journalists’ Trade Union, as long as our association 
retains its statute unchanged…” The text’s author asks the BJTU Chairman to have 
the Şeicaru case analyzed by the honorary jury. There are no documents available 
concerning the development of the case.  



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 

436

The Vlădoianu-Karnabatt conflict 
The request signed by D.(imitrie) Karnabatt, a BJTU member, registered under 
number 131, on April 14, 1930 indicates that “in a magazine called Fla-Fla, Mr. N. 
Vlădoianu, recently accepted as a member of the Journalists’ Trade Union takes the 
freedom to insult and infamously slander my wife, Mrs. Lucreţia Karnabatt, a writer 
and journalist, citing her name and including her among a series of prostitutes in 
Bucharest. As, beyond offending me, this device affects the prestige of our 
professional group and its members, Mr. Chairman, I kindly ask you to bring this 
case in the attention of the BJTU honorary jury, and to establish the trial date as 
soon as possible. Very respectfully, D. Karnabatt,1 BJTU member, Bucharest, April 
5, 1930.” 

The following resolution is hand written on the cited document: “Being 
informed that the incident was solved by common agreement, the Committee’s 
members believe it is no longer necessary to follow through on the request” 
illegible signature and no date. 

The Nicolae Grecu (Universul) versus Calendarul case 
On February 9, 1932, BJTU receives Universul editor Nicolae Grecu’s request 
asking that the honorary jury convene “to judge the conflict between me and the 
administration of newspaper Calendarul, in whose columns I was insulted and 
slandered in issue no. 12 from February 5.” The petitioner believes that “it is not 
nice at all for journalists to scoff at each other for trifles, and especially to turn the 
institutions they lead into trumpets of insult, calumny and lie” and attaches a 
newspaper page with the incriminated text. The page includes a group of articles 
printed under the headline “The coalition of banking newspapers against 
Calendarul” starting with the following excerpt: “banking newspapers Universul, 
Curentul, Dimineaţa, accomplices with the trusts and cartels that keep living costs 
excessively high, continue to boycott Calendarul, because they do not accept our 
small prices of 2 lei per copy and 500 lei for an annual subscription. We too will 
relentlessly continue to present this banditry, unprecedented in the history of 
Romanian press to the public opinion.” The group of articles includes letters from 
some readers denouncing the pressures made by various individuals on newspaper 
vendors for the latter not to distribute Calendarul. The subtitle “How former Justice 
Minister Stelian Popescu’s men operate” precedes the letter of a certain “G.”: 
“Distinguished Mr. Crainic, yesterday morning a certain Mr. Nicolae Grecu from 
Universul came to Piteşti. Seeing him and knowing from Calendarul about 
Universul & company’s horrendous campaign, I suspected the purpose of his arrival 
in Piteşti. The facts fully confirmed my suspicions. Accompanied by another 
individual, this Mr. Grecu whose intellectual capacity deserves no attention, but 
whose record cowardice should be known, (the petitioner’s underlining – n.n.) went 
from kiosk to kiosk forbidding the sale of Calendarul by all sort of threats […] We 

1 Dimitrie Karnabatt, a journalist and publicist born in Giurgiu, on October 29, 1877 
frequented the “Literatorul” literary circle, led by Al. Macedonski. He published numerous 
articles signed D. Karr (pen names: Diodor, Censor, Pierrot). He was a follower of 
Symbolism. Karnabatt died in Bucharest, in April 1949. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 437

ask the Journalists’ Trade Union which is impassibly watching this banditry go on – 
is this, Mr. N. Grecu, whom it received among its members, a journalist or just an 
individual who terrorizes the vendors?” A benevolent man from Tulcea, Anton 
Petrov (vendor) complained about the poor distribution of the newspaper, Artur 
Grovei from Fălticeni congratulated the Calendarul editorial office, Emil Isac from 
Cluj expressed his enthusiasm over Calendarul’s appearance, etc. 
 
The BJTU chairman includes three resolutions in the petitioner’s request: on 
February 10 he asks N. Grecu to include in writing the names of those whom he 
wishes to bring an action against; on March 7, he includes the note: “We asked Mr. 
Nicolae Grecu for explanations through notification no. 12 from March 7, 1932”; 
and last, “Pr. V. Şed. on February 1932.”  
 
In the case file there is no document attesting to the sentencing/exclusion from 
BJTU of some member, and less so of newspaper editor N. Grecu. Of course, even 
if he wanted to, Grecu could not prohibit the distribution of a publication… 
 
The case of Nicolae Iorga, Prime Minister and journalist… 
On May 20, 1932, a letter by Nicolae Iorga arrived at BJTU in an envelope with the 
letterhead “The Chairman of the Council of Ministers”. We include here the full 
text of the letter (registered under no. 216, on May 20, 1932) for its documentary 
value. 

“Mr. Chairman, Many years have passed since I was elected honorary 
member of the Journalists’ Trade Union, as you remember I believe. On the other 
hand, more than once, the press threatened by savage laws passed by the former 
governments appealed to me to defend its rights. Thirdly, when the Liberal 
government was discussing the introduction of firm measures against the press, I 
defended its freedom. I accepted that honour and I brought these services convinced 
that the number of honest journalists exceed the number of those who, slandering 
daily, dishonour this noble profession and that, in the absence of a law ensuring 
honour, someone can appeal to the former category, represented by the Trade Union 
you are a member of. Circumstances made me a member of this country’s 
leadership, although I did not ask for it. Starting that moment, a part of the press 
had been leading – especially after the end of the Parliament’s session, when I 
cannot use its rostrum to defend my honour – an infamous campaign challenging 
my professional honesty. I was accused of creating parasitical situations for the 
members of my family, of building a fortune through illicit means, of taking 
advantage of my current situation to gain money. I took the matter to court, but 
unfortunately I cannot receive immediate satisfaction. As a man, I am entitled to it; 
as a head of the Government, I owe it the public opinion to expose the slanderers. 
The need to be granted immediate satisfaction is stringent in one recent case. In the 
Bessarabia issue, through Mr. Boldur’s book and in many other issues, ‘Gamber’ 
Bookshop from Paris, led by a Romanian from Banat who sacrifices money in order 
to defend Romania’s interests, would like to recover its independent direction that 
could place it in the service of the country, by the dissolution of an association 
which, of course, could not pursue this goal. Upon seeing this national interest 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 438

document, while I was still in the opposition, under the Government of the National 
Peasants’ Party an arrangement was negotiated, with the Romanian state taking 
over a number of shares, in order to print books – almost inexistent today and which 
are indispensable – necessary for history seminars. The Government sent me to Mr. 
Tetianu who asked for the amount of 3,000,000 lei to be discharged through a 
simple issue of the gazette of the Council of Ministers. As the government changed, 
I agreed with my colleagues, the Minister of Foreign Affairs and the Undersecretary 
for Press to use an amount of only 800,000 lei for this purpose. The amount was 
discharged as early as a few months ago, when salaries were paid periodically – and 
of course, the teachers’ salaries would not have been paid by the Ministry of 
Foreign Affairs or by the Press office, so this did not incur any losses for him – to 
Romania’s Legation in Paris, who received instructions to give the money to Mr. 
Gamber upon the transfer of shares to be used immediately for book printing. With 
honesty that does him honour, Minister Cezianu, whom I asked to strictly carry out 
the legal warranty procedures, called for the use of all possible measures to make 
sure that the Romanian state goes unprejudiced. Sharing his views, I paid 20,000 lei 
to the head of the Legal Department of the Ministry of Education to make the legal 
documents, then adding the head of the accounting office, paid with an equal 
amount for organizing the accounting of the Romanian school in France, a task 
which, of course, cannot be carried out from Bucharest. Two newspapers, first 
Dreptatea and then Universul used this administrative document and me, depicting 
me as a defrauder who, wasting public money made an agreement with Mr. Gamber 
– a perfectly honest man – so that he can sell my history books which he edited and 
which according to Universul are worthless. (I take the liberty to note that I am an 
associate member of the Writing Academy in Paris). I was imperatively asked to 
name the books I recommended. I counter these calumnies with the statement that: 
there was no discussion that Mr. Gamber bought a sole book of mine; that those 
books written by me and edited by him – ‘Sinteza’ and a few other brochures – 
were sold well enough so as not to cause him losses, and I received royalties; that 
most of the books cited by Universul were in fact printed by me, Mr. Gamber’s 
name being placed on the cover only for distribution purposes and the book on 
Armenia was printed by the Armenians, who even awarded me a prize for it. 
Notified with respect to this, as a French citizen, Mr. Gamber will address the 
French Government, to prove that he is not an accomplice in a fraud, and I offer 
you all the information means necessary to answer in three days time from the 
reception of this letter if I am or not as people have known me for 40 years – an 
honest man who is a victim of gross slanderers who dishonour the press. At the 
same time, you will be so kind as to investigate if the 100,000 lei I received in 
November for my visit to Paris in order to hold my annual course – an amount 
which scandalizes newspaper Dreptatea – is or is not, my annual pay included in 
the budget for this purpose. Anyone is free to assess my actions and policy, but in 
the case of any attempt to my honour, instead of having a law against the press 
voted – which I could do – I prefer to appeal to your professional and human 
consciousness so that together with the BJTU Board of Directors make the decision 
I am waiting for, because the very BJTU is interested that its sole honorary member 
not be presented to the public opinion as newspapers Dreptatea and Universul 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 439

would want. In any similar cases, I will be forced to also address you for the 
defence of my rights, for I want the system of unsanctioned insults leading us to 
anarchy to stop. Mr Chairman, please let me assure you that you enjoy my highest 
consideration. N. Iorga, May 20, 1931.” 

The document includes the following resolutions: “With the Committee, 
Secretary Emil Ciuceanu, May 20, 1932” and “The May 23, 1932 Committee 
decision no. /1932”. The signature is illegible. In fact, the available documents do 
not tell us how this incident was solved. 
 
The Mircea Damian Case 
A spectacular mobilization of journalists took place in 1937... on October 4, 1937, 
50 journalists signed a petition addressed to Al. Săndulescu, the BJTU Chairman, in 
which they requested ‘the exclusion of Constantin Mătuşa, called Mircea Damian 
from our organization because he was found guilty of defamatory acts, for which he 
was sent to correctional prison as the final rulings in the criminal cases no. 473 
(delivered by the War Council of the Army Corps 6, on April 3, 1927) and no. 389 
from June 29, 1930 (delivered by the Court of Appeals, Section 2, Bucharest). Our 
petition is based on the provisions of Article 4, paragraph 4, of the Journalists’ 
Union’s Statutes that specifies one’s ‘perfect and irreproachable moral reputation’ 
among the indispensable conditions that one has to fulfil in order to become a 
member of the Trade Union. We enclose the certified copies of the sentences 
mentioned above.”(signatures follow). 

In this document from October 4, 1937, that carries no. 340, the BJTU 
Chairman notes (on the same day): “the Committee is convened today at 8 o’clock 
and the decision of whether the case will be solved by the committee or by the 
honorary jury will be taken through appeal. Al. Săndulescu” The request was 
accompanied by documents of the Ilfov Court in which following the interrogatory 
from November 19, 1929, senior prosecutor Al. Râşcanu noted that Mătuşa 
Constantin did not deny having committed a criminal act – the forgery of some 
public documents (January, 1923), for which he was judged and sentenced to one 
month in the military prison of Cluj Army Corps 6. Mătuşa acknowledges that he is 
indebted to a tailor from Năsăud, that he was denounced for calumny while being 
editor-in-chief of Someşul gazette (Dej, 1926), that in June 1927 he crossed the 
border illegally to Yugoslavia (he intended to go to France). In Yugoslavia he 
claimed to be a political refugee but he was repatriated, judged by the War Council, 
Army Corps 6 and acquitted. According to Mătuşa’s testimony, the series of 
criminal acts continued with the publication of some open letters addressed to 
Prince Nicolae, for which he received very large sums of money from the director 
of Vitrina literară magazine (he accused the prince of running over a baker). Other 
court decisions also supported Mircea Damian’s guilt. The case file does not 
include documents related to the honorary jury’s decision, but the evidence is so 
numerous and indubitable that the decision can be easily inferred.  
 
The Ioan Vinea - C. Ap. Orăşianu incident 
On May 8, 1942, the BJTU Chairman was asked by C. Ap. Orăşianu to convene the 
honorary jury and Ioan Vinea, for the latter to give information about the 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 

440

inappropriate attitude towards the petitioner. Pamfil Şeicaru had asked Lorin 
Popescu (Secretary General) to hire Orăşianu at Curentul because they had two 
vacant seats. But two days later, Vinea opposed the hiring – “in reality they are 
open only to the Tax authority”. In conclusion he was not hired. Orăşanu was all the 
more upset given that Vinea was the Chairman of the Union of Professional 
Journalists – “he was obligated to assist me all the more given that my labour and 
honesty record is irreproachable. Not a long time ago, Mr. Vinea presented himself 
to the State Leader as a defender of professional journalists that are in difficult 
situations, on behalf of whom he asked for financial aid. Given such a role, he 
wasn’t allowed to have a different attitude towards me.”1 The jury was convened on 
May 14, 1942, at 8 p.m, all those involved being summoned.  

Well, on May 13, the Trade Union receives a letter signed by Vinea, in 
which it is shown that Orăşanu is not telling the truth when stating that “I opposed 
his hiring at Evenimentul, where I’m a Director. Even if this was so, this does not 
concern the Trade Union’s honorary jury, whose judgement I regretfully contest. As 
director of Evenimentul I have the jurisdiction and the right to choose the editorial 
staff and the collaborators that I want, in conformity with the laws of this country 
and with the norms of our profession.” He also denies the fact that he asked the 
Leader for something, regretting the ease with which Orăşianu makes such 
statements.2 

There are no other notes concerning the pursuit of the proceedings. 

Vasile Damaschin versus Ladislau Dudaş 
 On May 1, 1942 the BJTU Chairman receives a letter signed by Cassian 
Mihăilescu, senior editor at Seara newspaper, requesting that editor Vasile 
Damaschin be brought before the honorary jury, for he “slandered many fellows 
that were not members of the Trade Union in writing and verbally and also tried to 
have  Seara and Capitala closed down. I submit a photocopy of the written record 
of Mr. Vasile Damaschin’s elimination, signed by all the editors of Seara and 
Capitala.” The attached copy shows that on April 28, 1942, in the editorial room, in 
3 Oteteleşteanu Street, the editors “decided to eliminate Vasile Damaschin from the 
editorial office, and informed the appropriate authorities and the professional 
organizations”. 14 signatures follow (11 legible, 3 undecipherable). 

Here is Vasile Damaschin’s complaint, addressed to the BJTU Chairman on 
May 5, 1942 – “Mr. Chairman, on May 1, 1942 there was a piece of information in 
Seara and Capitala newspapers, according to which I was fired through a written 
report signed by the editorial staff because I ‘tried to cause serious harm to my 
colleagues and to the institution’, ‘in writing and verbally’. As this slanderous 
information doesn’t include any details, but it just suggests serious accusations 
against me, we clarify things:  

Seara and Capitala newspapers, where I have been working for five years 
and where I signed for a very long time the editorial were two Romanian daily 
newspapers that succeeded to feed 20-30 professional writers, but their owner lost 

1 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 68, page 133. 
2 The Eugen Filotti Fund, Case file no. 68, page 133. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 
 

 441

his interest in them and let them in the hands of the editorial group of professional 
journalists, whose only target was securing national and technical status. 

A year and a half ago, when owner Eugen Titeanu was in Văcăreşti (in 
prison, n.n.) he sent us a spiritual and administrative leader, a man named Ladislau 
Dudaş, of Hungarian origin [...] an illiterate man without any connection to 
journalism, but with strange political connections. All-powerful, he started to 
induce a certain attitude to the newspapers, one contrary to those we support, what 
led to warnings from The Direction of Press and Censorship [...] Because laws 
forbade him to fire us, he resorted to not paying salaries or other trickeries, even 
trying to close down the newspapers...”. Within this context, the editors drafted a 
memorandum addressed to the Direction of Press and Censorship, asking for the 
“purification of our newspapers of foreign elements and the protection of our 
professional rights”. The memorandum was signed by Mihail Gheorghiu, Vasile 
Damaschin, Gh. Teodorescu, C. Nani, Mihai Atanasiu and Al. Raicu. Vindictive as 
he is, Dudaş fired Gh. Teodorescu and V. Damaschin, without notice, Al. Raicu and 
Ovid Ioanid quit because of the tensed atmosphere from the editorial offices. That is 
why Damaschin asks the BJTU to inform the Ministry of Propaganda and the 
Presidency of the Council of Ministers about this. The BJTU Chairman convenes 
the honorary jury on May, 8, at 6.30 pm, summoning all the persons involved.1 The 
BJTU leadership finds itself forced to collect evidence about what happened and 
requests a statement from Jana Titeanu, Eugen Titeanu’s wife. The owner’s wife 
states that Dudaş was recommended by M. Gheorghiu and G. Vulpescu and that V. 
Damaschin was present; this happened when the institution was in a difficult 
situation – “newspaper Capitala was discontinued, the editors’ salaries were not 
paid and debts were owed to the Tax Revenue and to the Social Insurance 
authorities. All three of them agreed that Mr. L. Dudaş was the only one that could 
rescue the institution. Mr. Vasile Damaschin was very happy with this choice. As to 
the request to close down the newspapers, it was my husband’s wish, for he thought 
that this way he would be released from prison, thinking that the newspapers were 
turning into a weapon used against him. This idea had been abandoned long before 
Mr. Damaschin started the actions against the interests of the institution. All the 
actions taken by Mr. V. Damaschin were decided without his employer’s consent, 
from whom he has been eating his bread for five years and due to whom he is now a 
press counsellor at the Press Directorate…”2 

On May 8 and 16, 1942, the honorary jury convenes “to investigate and 
reach a decision – as a disciplinary authority – on senior editor Cassian 
Mihăilescu’s complaint […] and on Mr. Vasile Damaschin’s complaint against Mr. 
Cassian Mihăilescu. 16 witnesses – editors at the named newspapers – and a woman 
lawyer are heard together with the two. After the debates, Chairman Al. Săndulescu 
summarizes the points of view of those present and addresses three questions to the 
jury. Then he “sanctions Mr. Cassian Mihăilescu with an admonition and Mr. 

                                                 
1 Case file no. 68, page 130. 
2 Handwritten letter, unnumbered page, unregistered, Case file no. 68. 



Philobiblon – Vol. XVI (2011) - No. 2 

442

Damian Vasile with a three-month suspension as of May 12, 1942 until June 21, 
1942.” (Signatures follow)1 

Petre Mihail Mihăilescu versus Vasile Dova 
On May 16, 1942, BJTU registered under name 139, Petre Mihail’s Mihăilescu. 
After having been employed at the beginning of March to edit newspaper Viaţa’s 
legal column, he was not paid for two months. He requested manager Vasile Dova 
his due payment on several occasions until the day when “he believed he will make 
me insist no longer by swearing at me and addressing me numerous other serious 
insults.”2 

Consequently, “I left the editorial room […] and I sent Mr. Liviu Rebreanu 
who presumably is this newspaper’s Director a notification that I enclose. As 
expected, I received no answer…” 

This is the reason behind the arduous request addressed to the BJTU 
Chairman to “be so kind as to make the necessary efforts to obtain for me not moral 
reparation which I do not need, but the due salary rights which I estimate to be of 
12,000 lei.” The document also includes threats to denounce the issue to the 
Marechal, to other state authorities should the amount not be recovered. 
The prejudiced lawyer and publicist sent to Liviu Rebreanu – who indeed was the 
Director of the aforementioned newspaper but did not get involved into its activity 
because of numerous other obligations – a long text titled “Notification” but which 
yielded no results. The BJTU leadership decides to convene the honorary jury, 
because both Nova and Mihăilescu were members, but the consulted documents do 
not mention any results of this initiative. 

The above documents are very indicative of the mores of the times, of the 
means of manifestation of professional solidarity, of relationship with the owners of 
the publications, and so on. The use of the archives of other press organizations 
would offer us the opportunity to reconstruct the interwar professional climate, to 
prove its difference as compared to the euphoric-imaginative representations of the 
period, and to identify (recover) models of conduct which many believe to be recent 
developments.   

1 Case file no. 68, unnumbered page. 
2 Case file no. 68, page 139. 




