
Philobiblon Vol. XIV-2009 

423

Regime Change of Public Space in Hungarian-language Romanian 
Press of 1990 

Gábor GY�RFFY 
Faculty of Political, Administrative, and Communication Sciences 

Babe�-Bolyai University, Cluj 

Keywords: regime change, public space, political communication, 
discourse, freedom of speech  

Abstract 
The communist regime in Romania created a centralized media, 
characterized by the interlocking of censorship and propaganda, as well 
as an extensive economic control. After the regime change in Romania, 
free publicity displaced guided socialist publicity with no transition 
period. However, neither the new actors of political life, nor the media 
possessed the basic knowledge, rules, and norms for operating a 
democratic press. The assertion is based on the analysis of the issues of 
the Hungarian daily paper Romániai Magyar Szó (Hungarian Word of 
Romania) in the first half of 1990.  

E-mail: gyorffygabor@yahoo.com

* 

In the age of communism in Romania practically all publicity 
was controlled by the Party, which defined the space, subject, and 
character of public communication, and at the same time greatly limited 
the access to basic information. The communist state created a media 
system working on the basis of centralized directions, largely 
characterized by high degree political control and extensive economic 
defencelessness. As a result of interlocking censorship and propaganda, 
the press held on to its role of legitimizing and forming consciousness all 
the way until the fall of the socialist regime. The Romanian totalitarian 
regime did not make it possible for civil society initiatives to develop a 
second publicity following the Polish, Hungarian, and Czech pattern. 
Except for short periods of liberalization, Romania did not even witness 
the so-called system of tolerant oppression, which in the aforementioned 
countries slowed down to a certain extent the aggressive spreading of 
communist ideology, and consented to the permission of certain Western 



Philobiblon Vol. XIV-2009 
 

 424

intellectual products, as well as the moderation of censorship.1 In this 
context it was even less possible for a democratic political opposition to 
come into being, the formation of which in those countries was prepared 
by the forums of artistic and scientific free thinking. 
 While at the end of the 1980s the single-party system of 
communist block states seemed to become weaker, leading to a certain 
degree of pluralization in the structure of publicity, the Romanian press 
suffered an ever stronger control. In addition to a prohibitive control, and 
in relation with personal cult, normative censorship was becoming more 
frequent, requiring that the texts meant for compulsory circulation would 
appear according to the methods of propaganda. Resulting from the crisis 
of the regime, the worldview transmitted by the propaganda was 
increasingly detached from reality. The discourse of the press was filled 
with completely incontrollable concepts: the slogans of the “wooden 
language” were subordinated exclusively to economic and political 
success propaganda. By the transmission of ritual messages, the socialist 
press created a pseudo-reality which excluded all elements contrary to 
the official ideology, and eliminated liberal political culture. 
 Additionally, the increasing responsibility of editorial offices 
and publishing houses led to the intensification of inner censorship and 
the formation of self-censorship. Following the official abrogation of the 
institution of press control – the Direction of the Press – the censorship 
of fear deriving from responsibility proved even more efficient than the 
control based on precise directions, and at the same time it highly 
exceeded the severity of real expectations. Self-censorship – pondering 
before publication – practically became the primary restrictive factor, 
applying the expectation of the power without any external constraint, 
while it became a special ingredient of the creative process; it turned into 
an inner control which secured one’s survival, deriving from the fear of 
reprehension, from denied publication possibilities, and unpaid authorial 
honorariums. The “inner voice” controlling journalists primarily had an 
ideological and political controlling function, the effects of which can 
also be perceived after the regime change as reflexes.2 

                                                
1 For the classification of public spheres, see Miklós Sükösd, “From Propaganda 
to Öffentlichkeit: Four Models of the Public Sphere under State Socialism”, 
Praxis International, X, 1–2 (1990): 39–63. 
2 See Róbert Takács, “Sajtóirányítás és újságírói öncenzúra az 1980-as években” 
(Press control and journalists’ self-censorship in the 1980s), Médiakutató, Spring 
2005. 



Philobiblon Vol. XIV-2009 
 

 425

 After the regime change in Romania, free publicity displaced 
guided socialist publicity with no transition period. Totalitarian press was 
supposed to be replaced by the liberal model operating by democratic 
principles and values: access to information and free expression. The 
transition was not this easy however, since the coming into being of free 
media does not necessarily mean that the level of information 
corresponds to the requirements of democracy. The transformation 
process of press life would also presuppose the changing mentality of 
people operating the media system and the crystallization of 
requirements towards the media. Romanian press had a much shorter 
time at its disposal to cover the same path that Western democracies 
covered during a much longer time period in creating the tradition of 
democratic press. 
 In the same time, there was no economic mechanism active on 
the press market directly following the events of December 1989. Due to 
the thirst for information, any “free” product of the press was sold, and 
the market was only restricted by the ability of the publishing companies 
to continuously provide the respective circulation number. As production 
costs were low at this time, the press was able to generate quite a 
significant profit.1 

As a first consequence of freedom, several political parties came 
into being in a short period of time, asking for their part in political 
communication mediated by the media. The six months following the 
events of December 1989 witnessed the publication of almost one 
thousand new press publications. However, neither the new actors of 
political life, nor the media possessed the basic knowledge, rules, and 
norms necessary for operating a democratic publicity. The newly 
appearing press should have had to undertake the task of the readers’ 
political resocialization, but it proved unable to do so, as it was basically 
formed on the traditions of a power-oriented press system guided from 
above. The formation of a democratic publicity was also hindered by the 
fact that the notion of civil sphere and its regulating and mediating role 
between the political and the society was practically unknown in post-
revolution Romania. 

The first editorial published in the Romániai Magyar Szó daily 
paper (legal successor of El�re – central organ of the Communist Party) 
admitted that the editorial staff “is unable to cope with the flood of 

                                                
1 Marian Petcu, Tipologia presei romanesti (The typology of Romanian press) 
(Ia�i: Institutul European, 2000), 96. 



Philobiblon Vol. XIV-2009 
 

 426

events and news that regularly invaded the press”.1 At the same time, the 
general atmosphere of enthusiasm regarding the mission and activity of 
the National Salvation Front was nurtured by numerous “solemn 
proclamations, touchy confessions, firm declarations, emotional 
statements, objective reports and dialogues assessing the difficult 
situation of the country”. The public opinion is “stirred, organized and 
mobilized by the large number of programs demanding solidarity and 
presenting the immediate tasks and the long-term duties, helping the 
Council of the National Salvation Front to liquidate the vacuum of 
power.”2 

The analysis of the January issues of the daily paper leads to the 
conclusion that politics appears to be angled according to the interest of 
the newly arising political power. The articles containing statements, 
declarations of intent, communiqués, proclamations, bylaws and 
programmes, the detailed publication of the NSF sessions and meetings, 
as well as speeches of new leaders – like the new-year message of Ion 
Iliescu – resembles the press controlled by the sole party. 

It is obvious that the paper aimed to reflect in detail the political 
events and to fill in the informational gap produced by the communist 
regime, but it was not prepared to demand and furnish explanations about 
the events. The Romániai Magyar Szó – like other papers in Romania – 
failed to publish analyses about the conflicts inside the NSF, to explain 
the decree of banning of the Communist Party or to present the real 
interpretation of the events of December 1989. 

The Romanian press had to exclusively undertake all the tasks 
connected to political communication, and as a result it became 
completely politicized. Although journalists do have political functions 
in democratic societies, this function became totally distorted in 
Romania. Various press items were formed as institutions circulating 
political views and programmes, therefore they took part occasionally in 
the organization of political groups or acted as political opposition 
against the power.3 Politicization also appeared in the structure of the 
press system: in the years following the regime change almost half of the 

                                                
1 Gábor Cseke, “A nemzetmentés felel�ssége” (The responsibility of national 
salvation), Romániai Magyar Szó, December 24, 1989. 
2 József Balogh, “Szerintem” (In my opinion), Romániai Magyar Szó, December 
29, 1989. 
3 See Petcu, Tipologia presei romanesti, and Attila Z. Papp, “A romániai magyar 
sajtó a posztszocializmus korszakában” (Hungarian press from Romania in the 
post-socialist age), Székelyföld 2 (2005): 82–110. 



Philobiblon Vol. XIV-2009 
 

 427

Romanian daily and weekly newspapers were operated by political 
parties. However, the rest of the publications were also not quite 
independent, as they were indirectly related to one political party or 
another, on account of the political pertinence of their editors.1 Therefore 
until as late as the end of the 1990s the media played a key role in the 
misinterpretations of the overlapping public sphere and the political. 

The foundation of the representation organization of Hungarians 
was depicted from the beginning with enthusiasm in the Hungarian-
language press, in an atmosphere of waiting a miracle that would 
promise the solving of all the past problems. Though the events of 
Marosvásárhely on 20th March broke for a while the optimism, the idea 
of the unity within the minority and the presentation of envisaged future 
prevailed in the press of the 90`s. 

At the same time, the opinions of the journalists were closely 
aligned to the voice of the Union leaders that appeared to be a normative 
one, ensuring the political unity within the minority. This peculiarity 
remained characteristic for the whole Hungarian press of the 90`s, which 
was rather unable to exercise its function of political control as regards 
the party of the Hungarian minority. Despite the fact that Hungarian 
newspapers claimed their independence, in truth they were mouthpieces 
for the only political organization of the Hungarian minority in Romania. 

The euphoric atmosphere of direct politizing persisted in press 
life all along the 1990s, while the privileged situation of those working in 
the press business was all the more strengthened with the sudden increase 
in the estimation of publicity. Journalists were prone to conceive of their 
roles in an elitist way, namely that they had a mission to fulfil.2 
Additionally, the press also acquired a kind of “popular feature” by 
trying to act in solidarity with the population worn by social and political 
changes. Partisanship and solidarity formed part of militant journalism, 
coupled in all probability with demagogy as well.3 However, due to the 
underdevelopment of the socially regulating and controlling function of 
the press, these ambitions led to no concrete results, remaining 
exclusively in the sphere of discourse. As a result, the operation of media 
appeared as a mirror image of the Romanian society’s operational 
deficiencies, including the readers’ inability to critically relate to the 
press, forcing its professionalism. 

                                                
1 Peter Gross, Mass-media �i democra�ia în ��rile Europei de Est (Mass-media 
and democracy in Eastern European countries) (Ia�i: Polirom, 2004), 61. 
2 Papp, A romániai magyar sajtó a posztszocializmus korában, 82–110. 
3 Papp, A romániai magyar sajtó a posztszocializmus korában, 82–110. 



Philobiblon Vol. XIV-2009 
 

 428

Furthermore, the various social, economic, and political 
connections with the journalists led to the appearance of several taboo 
subjects. The close connection of taboo subjects and influence may lead 
to the phenomenon of structural self-censorship, which can be explained 
by the fact that the journalist’s place occupied in professional hierarchy 
renders him unable in a way to publish subjects which would harm his 
position or his interests related to his position.1 Thus, besides the process 
of taboo creation institutionally imposed from above – usually by the 
political and economic spheres – the journalists themselves also took part 
in taboo creation. 

The interconnectedness of the press and the spheres of politics 
and economics further weakened the authenticity of journalism, also 
tested by the great number of corruption scandals.2 Actually, the 
Romanian media control and manipulation between 1990-1996 may be 
regarded as a result of the critical period of transition from communism 
to democracy, since the freedom of the press does not only mean the 
elimination of government influence, but also the decrease of the effects 
of partisan politizing and commercial interests. 

The polarization of Romanian political life created a committed 
type of journalism. The Romanian-language media followed the 
polarization of the political, which resulted in a double structure in the 
first years after the regime change. On the one hand there was the press 
which supported the leading party, the National Salvation Front, 
proclaiming the lawfulness of the status quo formed after the fall of 
communism. On the other hand, there was the press of the opposition, 
which questioned the legitimacy and anti-communism of the governing 
party, urging for radical reforms, and proclaiming itself democratic. 

However, this polarization did not create an effective 
democratic publicity, and was not able to form an objectively informed 
public opinion. Instead, it regenerated the structures of the old system, 
and only changed the sign of the discourse, while its character remained 
the same. The opposition press accepted an anti-communist discourse, 
which asked for the radical rupture with the old system without being 
able to offer, however, alternatives rooted in an actually democratic 
political culture. In opposition to this, the press supporting the 

                                                
1 Attila Z. Papp: A romániai magyar újságíró-társadalom, Médiakutató, Winter 
2004. 
2 Papp, A romániai magyar sajtó a posztszocializmus korában, 82–110. 



Philobiblon Vol. XIV-2009 
 

 429

government served the legitimation of the governing political forces 
exactly as the socialist press did before the regime change.1 
 As for the Hungarian-language Romániai Magyar Szó, the first 
signs indicating a specific political polarization appeared at the end of 
January, when the organization representing the Hungarians from 
Romania (Hungarian Democratic Union of Romania) demanded 
immediate measures for restoring the educational system in Hungarian. 
Besides the critical articles towards the NSF, the paper published a large 
number of statements and communiqués made by the Union, which 
seemed to monopolize the public sphere of the Hungarian minority. 

Following the fall of the communist regime, the young 
generation of journalists began learning the profession of journalism in 
the editorial offices, at those organs of free press which mixed the old 
reflexes inherited from socialist press with the requirements of the new 
reality.2 Under the changed circumstances, the task was not only to 
transform the institutions that operated publicity, but it also meant a 
serious challenge for public actors to use a language which constructed 
reality. However, there are several contradictions in the relation of 
political rhetoric and social reality. The press in the first years – at least 
on a structural level – could not get rid of the logocracy created by the 
wooden language of politics, or of the tendencies of mobilization, 
proselytism, and persuasion.3 

An expressive example for the spirit of mobilization inherited 
from the communist press is the appeal published in the Romániai 
Magyar Szó on 1st February by the Hargita county branch of HDUR 
regarding the participation of the population in a rally for supporting 
mother-tongue education, appeal listing also the slogans to be shouted at 
the rally. 
 In the same time, the paper made several attempts to define and 
clarify the political notions that came up in the public sphere in the first 
months after the regime change – for example that of separatism and 
autonomy. The notion of separatism was introduced for the first time by 
Ion Iliescu, leader of the NSF, in his television interview broadcasted on 
25th January: “alarming news have been spread recently from certain 

                                                
1 Petcu, Tipologia presei romanesti, 45. 
2 Mihai Coman, Mass-media în România postcomunist� (Mass-media in 
postcommunist Romania) (Ia�i: Polirom, 2003), 75. 
3 See Mihai Zamfir, Discursul anilor 90 (The discourse of the 1990s) (Bucure�ti: 
Editura Funda�iei Culturale Române, 1997); Peter Gross, Colosul cu picioare de 
lut (The clay-legged colossus) (Ia�i: Polirom, 1999). 



Philobiblon Vol. XIV-2009 

430

counties of Transylvania, about separatist processes, which generate 
tension and conflicts between Romanians and the Hungarian minority.” 

The editorial published on 30th January in the Romániai Magyar 
Szó daily paper focused on the mentioned interview, trying to reject the 
accusations of separatism and the discourse resembling that of 
communist propaganda: “Separatism? Again? What exactly does this 
term mean, which was constantly used by the dictatorship to stigmatize 
the Hungarian from Romania?”1 Because of the homogenizing policy of 
the former regime there were mightily unified things that did not belong 
to each other by their nature, hence separatism means – in the opinion of 
the editorial of 2nd February – the returning to the natural condition of 
things.2 

The editorial of 10th February tries to explain the concept of 
cultural autonomy, arguing that its enforcement does not mean 
separatism. However, it is symptomatic for the Romanian public sphere, 
that notions as separatism and autonomy were often confused in the 90`s, 
and they have not yet been thoroughly clarified.3 

Though the press signalled the possibility for the outburst of an 
ethnic conflict, nobody could predict the bloody events of 20th March 
from Marosvásárhely. After the unprecedented solidarity in the days after 
22nd December, neither the politicians, nor the press was aware of the 
depth of the artificially created antagonism. The statement of the HDUR 
published on 20th March was merely a finding of the facts, written 
according to the heritage of communist press: “The Hungarian 
Democratic Union of Romania has noticed with consternation the 
provocations that intend to disturb the calm and the peaceful activity of 
the citizens of our country, to impair the relation between the Romanian 
and Hungarian minority. […] We advise our organization and whole 
membership to preserve their human and national dignity, to resist the 
provocations.” 

After the events, the Hungarian-language press tried to find out 
the explanations and causes of the conflict, but the journalist had no 
means and strategies to investigate in depth the events. Though the 
subject was maintained for months in the papers, generating a large 

1 János Szász, “Szeparatizmus?” (Separatism?), Romániai Magyar Szó, January 
30th, 1990. 
2 Sándor Szilágyi N., “Szeparatizmus. Miért ne?” (Separatism? Why not?), 
Romániai Magyar Szó, February 2nd, 1990. 
3 János Szász, “Szeparatizmus? Nem. Autonómia” (Separatism? No. Autonomy), 
Romániai Magyar Szó, February 10th, 1990. 



Philobiblon Vol. XIV-2009 

431

number of unchecked information, the only conclusions were published 
in a new statement of the HDUR on 27th July, as well as in the Helsinki 
Watch report appearing in August. 

There was a kind of fear towards the acquisition of information, 
owed to the cult of secrecy of the previous system.1 The method of the 
circulation of rumours and uncontrolled information was taken over as a 
result of this, working as a reviving of information acquiring mechanisms 
of the communist period, and is still decisive for the structure of publicity 
to this day. In the structures of publicity thus formed, the value of 
uncontrolled, concealed, accidentally revealed, or allegedly secret 
information was higher and considered more authentic than openly 
proclaimed and accepted information. 

The press was overwhelmed also by the Bucharest events 
between 13th and 15th June, when the miners came from Jiu Valley, and 
brutally repressed the rally of students and intellectuals in the 
Universit��ii Square. The Romániai Magyar Szó published mainly the 
reports of Rompres news agency about the events, as well as the official 
statements of the HDUR and that of President Ion Iliescu. 

On the other hand, the Romanian press was strongly concerned 
about the international, mainly western judgement of the country, 
publishing the reports of foreign news agencies on the action of miners. 
It was the same pattern as the one applied after the elections of May 20th, 
when the heading “Romanian elections with foreign eyes” was published 
in the daily paper. 

After the regime change, the discourse of political struggle 
appearing in the press continued to be determined by the political culture 
created by the socialist press, although this discourse was supposed to be 
representing a radically transformed reality. From one day to another, the 
editorial offices had to face events which were completely new to them, 
while the norms of an objective and balanced way of information, as well 
as the rules of how to fulfil their duty towards the society were utterly 
missing. 

The interest in political life, which was induced by the euphoria 
of freedom after the regime change, essentially decreased following the 
1992 elections. This phenomenon was also assisted by the fact that media 
consumers became distrustful towards newspapers and journalists, who 

1 Maxim Danciu, “Mass-media �i jurnalismul românesc în perioada de tranzi�ie”, 
in: Ruxandra Cesereanu, ed. Curente �i tendin�e în jurnalismul contemporan 
(Currents and trends in contemporary journalism) (Cluj-Napoca: Limes, 2003), 
90.



Philobiblon Vol. XIV-2009 

432

were unable to present new political and social matters in a persuasive 
and authentic manner. 

Translated by Emese G. Czintos 




